Nästa artikel
Premium På vilka sätt hittar barn med autism in i leken och hur kan pedagoger i förskolan stötta dem? Psykologen Margareta Öhman är aktuell med boken ”När leken inte fungerar” och berättar för Special Nest om 11 tips på hur förskolepedagoger kan utveckla repetitiva lekar, stimulera fantasi och stärka samspel.
1. Lekens utmaningar för barn med autism ”Föreställning och samspel, ja all lek när man låtsas är ofta svår när man har autism. Neurotypiska barn rör sig ofta snabbt från det ena till det andra i leken. I fantasin kan de åla i en mörk tunnel som snabbt förvandlas till en rymdraket. De avverkar lek efter lek efter varandra inom ramen för samma lek. Barn med autism är mer i samma lek. Leker de bockarna bruse gör de det om och om igen.” 2. Se barnet ”Något som är viktigt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån