Nästa artikel

  • Gymnasie- och specialläraren Katrin Dahlbäck har lång erfarenhet av att använda specialintressen i undervisningen för att stötta elever med autism.

  • Genrebild. Flickan på bilden har inget att göra med innehållet i texten.

Premium Att räkna ut arean på en CD-skiva, vinkeln på en gitarr eller kostnaden för att spela in i en musikstudio. I stället för att kämpa med vanliga matteuppgifter kan lärare öka motivationen hos elever med autism genom att föra in elevernas specialintressen i undervisningen. Det har Katrin Dahlbäck sett som gymnasie- och speciallärare. Här kommer 7 tips på hur lärare kan göra.

– Jag har alltid använt specialintressen i undervisningen av elever med autism, eftersom de har behov av anpassningar prövade jag att utgå från elevernas egna intressen i många olika ämnen. Jag märkte att det fungerade bra och ville veta hur stor betydelse det verkligen hade, säger Katrin Dahlbäck.  Katrin Dahlbäck är speciallärare och har under många år arbetat med unga som har autism, tidigare bland annat på Fryshuset Gymnasium i Stockholm, numera på Järfälla Gymnasium på

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons